divendres, 5 d’octubre del 2012

Llengua oral Formal - COED 5


ESCOLTAR I SENTIR (Fragment d'un llibre)
Després de llegir aquest text en grup hem extret una síntesis i una conclusió, us les deixo a continuació:

Síntesi
En la societat actual es dóna més importància a ensenyar a parlar, que a ensenyar a saber escoltar, obviant el fet, que aprenem a parlar gràcies a l’escolta.
El saber escoltar és un acte voluntari i intencionat, es troba en aquest punt la major diferencia amb el sentir.
L’escolta requereix un esforç per part de la persona, exigint-li una concentració i predisposició amb una gran dosi de humilitat, acceptant el que diu l’altre, tot i no compartint la mateixa opinió, tot això ens fa créixer, cosa que s’hi no volem escoltar aquells que tenen un punt de vista diferent, ens tanquem a nosaltres mateixos, no permetent així desenvolupar les nostres capacitats.

La conclusió
La base d’escoltar és la voluntat de comprendre. Som nosaltres els qui hem de fer l'esforç, centrar-nos en l'escolta i intentar passar de tot allò que poden interferir en la recepció del missatge.

Treballant les  característiques de la Llengua oral formal

Trobem tres característiques principals:

Trets contextuals (espai i ara)
- No universal (diferent en els diferents grups)
- És el que es basa l'aprenentatge escolar (canal escrit).
- S'ha d’elaborar sobre la marxa, té més semblança en l'oral, ja que no es pot tornar a elaborar.
- Necessita la redundància perquè quedi clar.
- Comunicació unidireccional, semblant a la comunicació oral, provoquen la interacció visual i emotiva.

Trets textuals
- Formal i monologada, un únic responsable (ajuda amb un guió).
- Informativa, planificada: Preparant-nos les coses, amb la respostes de preguntes (què direm, com ho direm) i deixant lloc a l'espontaneïtat.
- Repetitiva + llenguatge no verbal: Repetitiu en el sentit de que no és variada gramaticalment parlant. Pren pès la gesticulació,m mirades, silencis...

Trets lingüístics
- Trets suprasegmentals: tot allò que té a veure en l'elaboració de la frase (exclamacions i interrogacions) No fe un discurs pla. Gran importància en la corba melòdica. Important la situació del emissor davant del públic.
- dístics (aquí, allà, a sobre...), el·lipsis (el·lisió del subjecte).
- Correcció normativa.

Us deixo una frase que hem va semblar molt interessant:
"La llengua és un art respecte la creació, tot i que la tècnica és la característica principal"

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada