ESCOLTAR I SENTIR (Fragment d'un llibre)
Després de llegir aquest text en grup hem
extret una síntesis i una conclusió, us les deixo a continuació:
Síntesi
En la societat actual es dóna més
importància a ensenyar a parlar, que a ensenyar a saber escoltar, obviant el
fet, que aprenem a parlar gràcies a l’escolta.
El saber escoltar és un acte
voluntari i intencionat, es troba en aquest punt la major diferencia amb el
sentir.
L’escolta requereix un esforç per
part de la persona, exigint-li una concentració i predisposició amb una gran
dosi de humilitat, acceptant el que diu l’altre, tot i no compartint la mateixa
opinió, tot això ens fa créixer, cosa que s’hi no volem escoltar aquells que
tenen un punt de vista diferent, ens tanquem a nosaltres mateixos, no permetent
així desenvolupar les nostres capacitats.
La conclusió
La base d’escoltar és la voluntat de
comprendre. Som nosaltres els qui hem de fer l'esforç, centrar-nos en l'escolta
i intentar passar de tot allò que poden interferir en la recepció del missatge.
Treballant les característiques
de la Llengua oral formal
Trobem tres característiques principals:
Trets contextuals (espai i ara)
- No universal (diferent en els diferents
grups)
- És el que es basa l'aprenentatge escolar
(canal escrit).
- S'ha d’elaborar sobre la marxa, té més
semblança en l'oral, ja que no es pot tornar a elaborar.
- Necessita la redundància perquè quedi
clar.
- Comunicació unidireccional, semblant a
la comunicació oral, provoquen la interacció visual i emotiva.
Trets textuals
- Formal i monologada, un únic responsable
(ajuda amb un guió).
- Informativa, planificada: Preparant-nos
les coses, amb la respostes de preguntes (què direm, com ho direm) i deixant
lloc a l'espontaneïtat.
- Repetitiva + llenguatge no verbal:
Repetitiu en el sentit de que no és variada gramaticalment parlant. Pren pès la
gesticulació,m mirades, silencis...
Trets lingüístics
- Trets suprasegmentals: tot allò que té a
veure en l'elaboració de la frase (exclamacions i interrogacions) No fe un
discurs pla. Gran importància en la corba melòdica. Important la situació del emissor
davant del públic.
- dístics (aquí, allà, a sobre...), el·lipsis
(el·lisió del subjecte).
- Correcció normativa.
Us deixo una frase que hem va semblar molt
interessant:
"La llengua és un art respecte la
creació, tot i que la tècnica és la característica principal"
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada